Noor’s verhaal: “Een beetje je best doen is met duurzaamheid gewoon echt niet genoeg!”

Noor is bijna klaar met haar studie natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Twee jaar geleden begon ze met een groep vrienden een bedrijf in duurzame mode: Project Cece. Voor deze verzameling verhalen uit de stad ging ik met haar in gesprek over duurzaamheid, verandering dicht bij jezelf houden en bewust consumeren.

Duurzaam leven

“Ik ben eigenlijk altijd wel bezig geweest met hoe we duurzamer kunnen omgaan met de wereld. De reden dat ik ook leef zoals ik leef is dat ik wil dat iedereen eerlijk behandeld wordt, dat dieren goed behandeld worden, dat we goed met de wereld omgaan. Op een gegeven moment ben ik met een aantal studenten een duurzaamheidsplatform begonnen. Dat ging heel erg over awareness. Over de vraag hoe we kunnen zorgen dat mensen hier aandacht aan besteden. We hebben een symposium georganiseerd, rallies bezocht. Maar dat bleef toch wel heel academisch. Studenten gingen ook weer het land uit, op een gegeven moment verwaterde dat ook een beetje. Toen een huisgenoot voorstelde iets heel concreets te gaan doen zijn we er eigenlijk meteen ingestapt en aan de slag gegaan.”

Project Cece

“Dat ik een bedrijf zou beginnen in de duurzame mode had ik eigenlijk nooit gedacht. Maar als je met elkaar een goed idee hebt waarvan je denkt, wij kunnen dit, wij kunnen dit maken dan maakt het eigenlijk niet uit wat je studierichting is, of over welk onderwerp dat idee gaat. Wij zijn natuurkundestudenten. We hebben helemaal niks met mode te maken en kunnen eigenlijk alleen een mooie website programmeren. Maar als je iets echt wilt en er de passie voor hebt, kun je de rest leren. Op een dag kwam mijn huisgenoot Marcella thuis en die zei: ‘Ik probeerde gisteren een duurzame broek te kopen en dat lukte helemaal niet zomaar. Je hebt allemaal kleine webshops, het kost zoveel moeite om dat allemaal te vinden. Dat is nergens voor nodig. Ik kan zelf een website programmeren die dat allemaal verbindt. Toen heb ik gevraagd of ik ook mee mocht doen. We zijn heel concreet aan het werk gegaan met een probleem waar we zelf tegenaan liepen.”

Duurzame mode

“Als je een duurzame levensstijl wilt hebben is het eerste dat je wilt oversstappen naar groene energie. Dan wil je duurzaam eten. De volgende stap is duurzaam consumeren op andere gebieden. Dan kom je ook bij mode. Bij eten kan je in de winkel zien of het duurzaam geproduceerd is. Bij een wasmachine kan je zien hoeveel energie die gebruikt. Met mode is dat allemaal onzichtbaar. Daar ligt echt een probleem. Iets dat van regulier katoen gemaakt is of iets van duurzaam katoen ziet er ongeveer hetzelfde uit en gaat ongeveer even lang mee. Als je een shirt koopt van 5 euro kan je verwachten dat het kapot gaat, maar als je een shirt van Scotch en Soda koopt mag je er vanuit gaan dat het een goed shirt is. Maar de werkomstandigheden voor de mensen die het maken zijn gewoon kut, de belasting voor het milieu is gewoon kut. Mode is ook echt een onderwerp dat heel breed ligt. Het is niet alleen dat je heel veel grond nodig hebt om de grondstoffen te verbouwen, je hebt ook verf nodig om de kleding te verven, wat heel vervuilend is, je moet ook alles vervoeren. Met duurzame mode kan je echt impact hebben.”

Keurmerk

“Wij zijn nadrukkelijk geen keurmerk. Daar heb je er ook al heel veel van. Je hebt ook kleine bedrijven die sierraden maken van alleen gerecycled materiaal uit een bepaald gebied met lokale vrouwen. Daar is natuurlijk geen keurmerk voor. Wij schrijven op waarom bedrijven zichzelf duurzaam vinden, en als ze een keurmerk hebben schrijven we dat ook op. Het is aan jou om daarin mee te gaan of niet. Het hele doel is dat het makkelijker is duurzaam te consumeren. Er zijn natuurlijk ook een heleboel manieren waarop mode duurzaam kan zijn. Duurzaam voor het milieu, veganistisch geproduceerd en daarom duurzaam, sociaal duurzaam omdat een merk goed met de mensen die haar kleding maakt omgaat. Wij zijn eigenlijk net als de Piratenpartij onderdeel van de informatierevolutie. Informeer jezelf! Wij maken het makkelijk.”

Winst en impact

“Als je in de mode-industrie echt impact wilt hebben moet het for-profit zijn. Je hoort het heel erg binnen de modewereld. ‘Als wij allemaal een duurzaam modemerk zouden maken en je doet dat op subsidie dan gaan mensen dat niet kopen. Want subsidie is niet cool. Als je iets cools en fashionable wilt maken dan moet je dat echt for-profit doen.’ De mode-wereld wil ook af van dat hele geitenwollensokkenidee. Ik denk dat iets for-profit maken een hele goede test is om te kijken of iets een goed idee is. Je hebt een aantal modebibliotheken en die lopen dan op subsidie, en je ziet dat dat echt een beetje het net-niet is. Maar je hebt in Amsterdam bijvoorbeeld LENA the fashion library, die willen wel winst maken, richten zich dus echt op de klant en daar staat echt iets. Door winst te willen maken doe je het toch ook voor anderen en minder voor jezelf. Het dwingt je ook om soms compromissen te sluiten. Anders zou je misschien iets doen dat het beste is voor de wereld maar dat niemand bereikt, en dan heb je dus ook geen impact. For-profit geeft mensen soms meer motivatie om het echt goed neer te zetten.”

Bewust consumeren

“De boodschap die ik wil meegeven is dat bewust consumeren echt wel een heel belangrijke stap is voor mensen om te maken. Je kan altijd zo zijn van ‘ja ik doe wel een beetje mijn best om duurzaam te zijn’, maar een beetje je best doen is bij duurzaamheid gewoon echt niet goed genoeg. Je moet effe niet zo zielig doen maar het probleem in de ogen kijken en aan de slag gaan. Het probleem gaat heus niet opeens weg.”